tisdag 4 april 2017

Duktiga flickors revansch

Trots att jag är feminist har jag dragit mig för att läsa Birgitta Ohlssons "Duktiga flickors revansch". Eftersom Birgitta Ohlsson är liberal var jag rädd för att det skulle vara lite för mycket individualism och "Yes you can" i boken. Visst är det en del sådant men Birgitta Ohlsson uppmärksammar även de makt- och könsstrukturer som finns i samhället.

Jag känner igen mig i en del av Birgitta Ohlssons historia. Var också en så kallad "Kudd- eller buffertflicka" på högstadiet och minns framför allt de mer praktiska lektionerna, som till exempel hemkunskapen, med olust.

Sen tycker jag att det var extremt orättvist att det satsades hur mycket som helst på ligisterna, men inget på oss som faktiskt var i skolan för att vi ville lära oss saker.
Funderade länge på att försöka göra en uträkning på vad den värste ligisten i min högstadieklass kunde tänkas ha kostat samhället. Men eftersom han dog i en överdos för några månader sedan känner jag mig inte lika sugen på det längre.

Nu kan jag bara hoppas på att min duktighet och mina studier en dag börjar betala sig. För det är lite surt att mina bröder som gled igenom det slöaste gymnasieprogram de kunde hitta direkt efter gymnasiet fick välbetalda jobb inom industrin. Medan jag med en massa akademiska poäng inte hittat ett lämpligt jobb. Det finns inte en chans att min livslön ens kommer i närheten av deras. När man tänker på det är det jävligt svårt att inte bli bitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar